Novi predsjednik Udruženja vinarstva Hrvatske
Ivica Matošević: Premali smo da radimo prosječna vina

Prednost je Hrvatske, prema Matoševiću, što je dio »starog« vinskog svijeta u kojem postoji tradicija vinarstva i što smo osim Francuske jedina zemlja koja ima toliku raznovrsnost klimatskih zona, dok je mana što nije brendirana kao “vinska zemlja”
Uoči ulaska Hrvatske u EU poznati istarski vinar Ivica Matošević, predsjednik Udruženja vinarstva Hrvatske gospodarske komore najavio je u razgovoru za Novi list velike promjene s kojima se mora suočiti vinarska branša u Hrvatskoj.
Matošević uvodno naglašava da kroz godinu i četiri mjeseca treba vinarima osigurati jednake uvjete kakve imaju kolege u drugim državama Europe.
-Hrvatska mora svoju vinsku ponudu promovirati vani. Do sada nismo toliko imali potrebu okrenuti se prema drugim tržištima, no ona je sada očita. Danas izvozimo tek 3 ili 4 posto ukupne proizvodnje, a trebali bismo doći do toga da u izvoz plasiramo 30-ak posto proizvodnje.
Šansa je u kvaliteti, a ne u količini
Poznati vinar upozorava da će dobar dio stranih vina u Hrvatsku ući po mnogo povoljnijim uvjetima te je sigurno da će talijanska, francuska ili španjolska vina uzeti dio kolača što su procesi koji se ne mogu spriječiti.
-Hrvatska vina treba prodavati i kod kuće, ali to će biti teško povećati obzirom na novu konkurenciju. Stoga nam je put upravo pojačati izvoz. Uz to moramo intenzivirati prodaju u podrumima što je najefikasnija prodaja koja vinarima donosi najviše likvidnosti, a posljedično i novu kvalitetu jer će vinari tako moći više ulagati u svoje podrume, raditi na edukaciji i stvaranju novog oplemenjenog proizvoda. Kada na domaće tržište stignu velike korporacije uspjet će oni koji budu radili kvalitetno. Šansa nam je u kvaliteti, a ne u količini. Premali smo da radimo prosječno.
Niži PDV na prodaju vina u podrumima
Prema Matoševiću prednost je Hrvatske što je dio »starog« vinskog svijeta u kojem postoji tradicija vinarstva i što smo osim Francuske jedina zemlja koja ima toliku raznovrsnost klimatskih zona i upravo to bogatstvo različitosti je naš adut. Tu je i činjenica da mnogi naši vinari doista žive ovaj posao i rade ga sa strašću. Taj odnos, način života, treba »upakirati« u zanimljiv turistički proizvod.
– Moramo inzistirati da u sniženu stopu PDV-a za turizam, koja bi trebala biti na snazi od 1. siječnja 2013., bude uključena i prodaja domaćeg vina u podrumima. U Austriji, primjerice, vinari čak 15 posto proizvodnje prodaju upravo na ovaj način, a država ih potiče stopom PDV od 12 posto na vino koje prodaju na svom pragu, dok je inače stopa 20 posto.
Na kraju Matošević zaključuje kako je najvažnije stvaranje brenda Hrvatske kao vinske zemlje koji sada ne postoji. U tom smislu vinari se trebaju bolje povezati s drugim institucijama, prije svega s HTZ na zajedničkim projektima kako bi se kvalitetnije, kroz sustav, predstavili potencijalnim gostima.
D.S./foto: preuzeto s www.matosevic.com (photo by pelizzon)